Saturday, May 27, 2006

7 JeNis KeCerDaSan


Dr. Howard Gardner, pencetus teori MULTIPLE INTELLIGENCE mengemukakan 7 jenis kecerdasan yang meliputi :

Cerdas Bahasa
kemahiran berbahasa (contoh : guru, penulis, peguam, wartawan, LKY)
Cerdas Gambar
memiliki imajinasi tinggi (contoh : pereka, Da Vinci, jurutera)
Cerdas Musik
peka terhadap suara dan irama (contoh : Mawi, pengubah, ahli musik)
Cerdas Tubuh
pergerakan tubuh badan (contoh : pelakon, penari, Rooney)
Cerdas Matematik
cerdas dalam sains dan mengira (contoh : ahli sains, Einstein, akuantan)
Cerdas Sosial
kemampuan tinggi dalam membaca fikiran dan perasaan orang lain (contoh : jurujual, kounselor, ahli politik, peniaga Datuk K)
Cerdas Diri
menyedari kekuatan dan kelemahan diri (contoh : Dr Mahathir)

Membangun seluruh kecerdasan anak adalah ibarat membangun sebuah khemah yang mempunyai beberapa tiang sebagai penyokongnya. Semakin sama tinggi tiang-tiang penyokongnya, semakin kokoh pulalah khemah itu berdiri.

Untuk menjadi sungguh-sungguh cerdas bererti memiliki tahap yang tinggi pada seluruh kecerdasan majmuk tersebut. Walaupun sangat jarang seseorang memiliki kecerdasan yang tinggi di semua bidang, biasanya orang yang benar-benar sukses memiliki kombinasi 4 atau 5 kecerdasan yang menonjol.

LEONARDO DA VINCI memiliki kecerdasan yang luar biasa dalam bidang gerak tubuh, kesenian, seni bina, matematik dan fisik.

Penelitian menunjukkan bahawa faktor genetik saja tidak cukup bagi seseorang untuk mengembangkan kecerdasannya secara maksima. Justeru PERANAN IBU BAPA dalam memberikan latihan-latihan dan sekitaran yang mendukung JAUH LEBIH PENTING dalam menentukan perkembangan kecerdasan seorang anak.

Jadi, untuk menjamin masa depan anak yang berjaya, kita tidak boleh bergantung kepada peranan sekolah semata. Ayah Ibu HARUS berusaha sebaik mungkin untuk menemukan dan mengembangkan sebanyak mungkin kecerdasan yang dimiliki oleh anak-anak mereka.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

What a great site » » »

6:11 PM

 

Post a Comment

<< Home