Thursday, September 28, 2006

NinDaKu WakSah


Khamis 28 September 2006
5 Ramadan 1427

I

Malam Jumaat
Malam Ke 6 Ramadhan
Malam ini kau dijemput kembali ke rahmatullah
Malam penuh barakah

NINDAKU
Masih segar dalam ingatanku
Setiap raya kau menghulur wang raya dengan tawa riamu
. . . tika kumencium tanganmu
Setiap kali kita bersua
Aku selalu mendakap dan mengurauimu . . .
Aku benar-benar tersentuh namaku masih kau ingat . . .

Aku insan lemah yang tidak dapat membalas
. . . segala kebahagiaan dan kegembiraan yang dikau berikan
Aku insan lemah yang tidak dapat bersamamu selalu
. . . tapi tawa riamu telah lama terpahat di sanubariku

Hanya doa doa dan doa
Kupanjatkan ke hadrat Illahi
Ya Allah yang Maha Pengampun dan yang Maha Penyayang
Bahawa lidah NINDAKU tidak pernah lepas mengucap namaMU
Bahawa NINDAKU layak ditempatkan di kalangan mereka yang beriman
Moga pusara NINDAKU antara taman-taman di syurga

NINDAKU
Kau kembali setelah menyempurnakan amanah Illahi
Kami yang dikau tinggalkan redha dengan kepergianmu

II

Di kedinginan malam
Kita hanya berdua sepanjang malam
Mengisi masa-masa bersama

Dikau terbaring dengan kakimu menghadap kiblat
Dan aku menemanimu dengan sujud kepada Illahi

NINDAKU
Lidahmu akan menyaksikan keEsaan Allah
Muhammad saw rasul Allah
Dan bibirmu basah menyebut kalimah Allah

III

Setelah dimandikan dikapankan dan disembahyangkan
Aku turut mengusung jenazahmu ke pusara persemadianmu
Blok 429 Lot 939

Tika kakiku melangkah pergi
Tak dapatku membendung sebak di dada
Bila kutoleh untuk kali terakhir
Air mataku mengalir mengiringi perpisahan kita

NINDAKU
Ramadhan ini
Ramadhan terakhir buatmu
Innallilahi wainnailaihi rajiun

0 Comments:

Post a Comment

<< Home