Thursday, September 07, 2006

NisFu Sya'Ban 7 Sept 06


1. Bulan di mana amalan diangkat kepada Allah swt.
2. Pertengahan Sya'ban : keAMPUNan dan keREDHAan.

Ulama mencadangkan agar dibacakan Surah Yassin 3 kali :
Bacaan Pertama diniatkan panjang umur untuk beribadat
Bacaan Kedua untuk ditetapkan iman dan keselamatan diri
Bacaan Ketiga agar dikurnia rezeki yang berkecukupan dan halal
Bacaan Doa dibacakan selepas setiap bacaan Surah Yassin

4. SUJUD dan DOA pada malam Nisfu Sya'ban :
"Telah sujud kepadamu kegelapan malam dan diriku ini, telah beriman kepadamu sanubariku, aku mengakui akan nikmat-nikmat yang telah engkau kurniakan, aku mengakui dosa-dosaku kepadamu, aku telah menzalimi diriku sendiri (dengan melakukan maksiat) maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa-dosa melainkan engkau, aku berlindung dengan keampunanmu dari azabmu dan aku berlindung dengan keredhaanmu dari kemurkaanmu dan aku berlindung denganmu sahaja, tiada upaya aku menghitung pujian untukmu, engkau adalah seperti mana engkau memuji dirimu sendiri."

Rasulullah bersabda : Pelajarilah dan ajarilah ia (doa itu) kerana sesungguhnya Jibrail telah memerintahkanku supaya menyebutnya dalam sujudku.

5. Sabda Rasulullah : Di malam ini dituliskan nama setiap bayi yang akan dilahirkan dan orang yang akan mati sepanjang tahun ini. Pada malam ini diturunkan rezeki-rezeki mereka dan pada malam ini diangkat amalan-amalan dan perbuatan-perbuatan hamba-hamba.

# Dipetik dari 'Kelebihan bulan dan hari' oleh Abu Khairy al-Latifi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home