Tuesday, February 20, 2007

TiDur

TiDur adalah keperluan hidup. Setiap orang memerlukan beberapa jam sehari untuk tujuan merehat tubuh badan dan fikiran mereka agar apabila kita kembali sedar, tubuh badan dan fikiran kita kembali segar untuk meneruskan kehidupan.

Bagi seseorang yang dapat nikmat TiDur, TiDur mereka bagai kucing TiDur di bantal ataupun dikatakan TiDur mati. Ada yang mengatakan mereka TiDur lena kerana lebih baik TiDur dengan perut lapar daripada bangun TiDur dengan banyak hutang. Dan nikmat tertinggi bila dapat TiDur dalam kelas. Enak sekali!

Bagi seseorang yang TiDur berulam air mata sudah pasti TiDur tak lelap, makan tak kenyang mungkin kerana masalah pasangannya mata TiDur bantal berjaga. Jika ini benar-benar terjadi ia adalah satu tragedi yang boleh membawa tindakan marahkan pijak kelambu dibakar, TiDur terdedah! Inilah akibat membangunkan hairmau yang sedang TiDur!

Bagi mangsa bencana alam sudah pasti TiDur bertilamkan pasir dan kebanyakan mereka menjadi mangsa pemimpin rakus yang mengambil kesempatan di atas kejujuran mereka, kata orang, yang TiDur makanan si jaga. Terperdaya!

Bagi orang-orang pencen pula TiDur dikaitkan dengan MRT! Makan Rehat TiDur. Yang kadang kala menyebabkan ayam TiDur senang di dalam reban, musang yang susah beredar keliling. Menyebabkan mereka TiDur-TiDur ayam!

Akhir sekali :

Doa SeBelum TiDur :
"Bismikallaahumma ahyaa wa amuut"
Maksudnya : "Dengan namaMu yaa Allah, hidupku dan matiku"

Doa Bangun TiDur :
"Alhamdu lillahil-ladzi ahyaanaa ba'da maa amaatana wailaihin nusyuur"
Maksudnya : "Segala Puji bagi Allah yang menghidupkan kami sesudah mati/tidur kami, dan kepadaNya kami kembali"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home