Saturday, November 10, 2007

PaNel KoD 377A - BaB 2


"Dan (kami juga mengutus) Lut (kepada kaumnya). (Ingatlah) tatkala dia berkata kepada kaumnya: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, belum pernah dikerjakan oleh seorang pun (di dunia ini) sebelummu?" Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas."

(Al-'Araaf, 7: 80-81)

Kebanyakan masyarakat barat menjulang kebebasan bersuara. Kesamarataan antara lelaki dan perempuan. Hukum hakam agama langit diubahsuai mengikut hukum hakam kebebasan bersuara. Mereka mencemuh mereka yang berfahaman konservatif.

Fahaman itu kini mula terpahat di sanubari generasi muda, kecuali mereka yang masih beragama langit kerana mereka dibesarkan di bawah sistem pendidikan dan fahaman yang berkiblatkan barat.

Fahaman tersebut kini digunapakai oleh masyarakat antarabangsa. Segala gejala songsang diterima atas dasar kebebasan individu. Dan ia kini mula menular di kalangan masyarakat Melayu/Islam.

Semoga pihak PERDAUS dan PERGAS tidak buta dari segi perundangan negara. Kerana apabila sesuatu akta itu diluluskan, ia sukar ditarik balik. Nasi dah jadi bubur! Mengapa mendiamkan diri?

Cuma yang tersiar mereka menyokong langkah pemerintah mengekalkan panel kod 377A. Bagaimana kalau sebaliknya? Baru hendak kecoh-kecoh? Buang karen saja!

Akta panel kod 377A itu pasti akan diperdebatkan pada masa akan datang. Yang sudah pasti bilangan penyokongnya akan berlipat kali ganda di samping masyarakat kini membenarkan kegiatan tersebut berkembang biak dalam bentuk ‘low profile’.

Semoga peristiwa lalu tidak berulang :

"Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang menguntur, ketika matahari akan terbit. Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang keras. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang memerhatikan tanda-tanda. "

(Al-Hijr, 15: 73-75)

# Bersambung >

0 Comments:

Post a Comment

<< Home