Tuesday, November 11, 2008

EUTHANASIA atau AMD ?



Euthanasia mengikut istilah Greek purba bermaksud "mati aman" tetapi mengikut istilah perubatan moden bermaksud "mengakhiri penderitaan dengan mengakhiri hayat". Sejak tahun 2008 banyak negara telah menghalalkannya termasuk Belgium, Luxembourg, Belanda, Switzerland, U.S.A dan Andalusia (Sepanyol) termasuk Thailand.

Sebahagian golongan menganggapnya sebagai satu pembunuhan sementara sebahagianya mengistilahkannya kematian belas ihsan. Kontrovesi ini disebabkan isu moral/agama yang dikaitkan dengan euthanesia.

Agama Islam dan kebanyakan agama langit mengkategorikannya sebagai haram membantu seseorang membunuh dirinya sendiri. Islam menegah penganutnya membunuh diri walau apa caranya pun. Kerana ajal maut itu ketentuan Allah.

TIDAK pada Euthanasia YA pada Advanced Medical Directive (AMD)?

Advance Medical Directive (AMD) bermaksud pengesahan bertulis pesakit untuk tidak mendapatkan rawatan secara "extraordinary" bagi meneruskan hayatnya dalam keadaan kritikal. Pesakit ingin mengakhiri hayat tanpa bantuan alat-alat teknologi penyambung hayat !!!

Parlimen Singapura telah meluluskan undang-undang AMD pada Mei 1996 dan telah berkuatkuasa pada Julai 1997.

Jadi Apa Pilihan Kita? Kedua-duanya mempunyai niat baik bertujuan untuk pesakit mengakhiri hayat dalam keadaan baik di samping dapat menjimatkan kos perbelanjaan yang menjangkau ribuan dolar.

Ajal maut itu ketentuan Allah. Cepat atau lambat malaikat maut mencabut nyawa seorang insan ada hikmahnya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Mungkin pesakit kritikal itu kembali segar atau kekal terlantar bertahun-tahun.

Tetapi yang penting - Mati Dalam Iman !!! Insya-Allah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home