Monday, October 25, 2010

TerBONGkar 1


Air mata mengalir membasahi pipi dua dekad yang lalu. Kini tidak lagi mengalir. Kekeringan. Kemarau panjang. Pandanganku kabur. Bukan jerebu kebakaran hutan tetapi jerebu kehidupan!

Siapakah aku? Seorang pendidik bangsa. Bukan seorang yang kudidik, malahan ratusan atau ribuan insan yang kudidik ketika berkecimpung dalam dunia pendidikan selama lebih 40 tahun! Teman hidupku juga kalangan asatizah yang berkelayakan. Menunjukkan insan jalan siratul mustaqim > jalan ke syurga!

Aku dikurniakan tiga cahaya mata yang sujud kepadaMU tanpa disuruh, lima kali sehari. Walau sepenat mana pulang dari kerja atau ketika syaitan-syaitan bergayutan di kelopak mata pada waktu subuh, mereka tetap sujud dengan keikhlasan hati! Syukur alhamdullilah!

Panorama kehidupan familiku itu adalah 20 tahun yang lalu. Kini jerebu kehidupan melanda hidupku. Aku kehilangan. Bukan harta! Bukan jasad di badan! Bukan cinta sejati!

Kini aku mengerti apa itu senyum dalam tangisan! Adakah ini dugaan, ujian atau cabaran yang Kau galaskan ke pundakku? Maha suci Allah yang maha mengetahui. Aku insan kerdil menerimanya seikhlas mungkin.

> Bersambung


0 Comments:

Post a Comment

<< Home