Tuesday, October 26, 2010

TerBONGkar 2


Aku tidak perlu menangis meratapi jalan kehidupan yang kulalui. Persetan dengan mereka. Aku berhak menentukan hala tuju destinasi hidupku.

Kau telah membesarkanku. Menyekolahkanku. Mendidikku. Tidak perlu aku ucapkan terima kasih! Kerana itu tanggangjawabmu. Namun begitu aku ucapkan terima kasih.

Sedangkan pantai lagikan berubah, inikan pula hati manusia. Kau mengongkongku, selamaku berteduh di bumbung rumahmu. Hidupku tiada kebebasan. Bila aku mengecapi dan menikmati kebebasan, kau menuduh aku telah tersesat jalan. Jalan lain ke syurga!

Steven. Nama yang tercatat di kad pengenalanku. Mengapa mesti dipertikaikan! Obama atau Osama ataupun Mas Selamat! Apa ada pada nama? Ia hanya pengenalan diri.

Aku bukan berkelulusan menara gading. Namun bakatku dalam bidang seni menjadi sumber rezekiku. Menyara diriku dan isteriku yang kaulemparkan pelbagai tohmahan.

Memang aku merahsiakan keberadaanku daripada pengetahuanmu. Aku tidak mahu diganggu. Hentikan usahamu yang tidak jemu-jemu menjejakku. Jika kau inginkan kedamaian dalam hidup, aku juga mahukan kedamaian dalam hidupku.

Detik-detik masa bersamamu yang lalu telah menjadi lipatan sejarah. Tidak mungkin ia akan berulang kembali jika kau tidak mahu menerima realiti kehidupan yang kulalui!

> Bersambung


0 Comments:

Post a Comment

<< Home