Friday, July 21, 2006

KeLas PerTaMa 1969


DUA kerjaya yang kekal panggilannya hingga ke akhir hayat. GURU MELAYU dan DOKTOR. Masyarakat akan menyapa dan menggunakan panggilan CIKGU dan DOKTOR pada awal nama. CIKGU BEDAH atau DOKTOR BEDAH. Inilah keistimewaan penghormatan yang tidak terdapat dalam kerjaya lain. Kita tidak menyapa dengan panggilan Manager Bank Ani, Kerani Ali, atau Jurutera Adi. Walaupun terdapat panggilan Sargent Aru dan Inspektor Awi atau Kapten Azi tetapi ia hanya terbatas di kalangan anggota pasukan beruniform.

Jika dibandingkan pelanggan CIKGU dengan DOKTOR sudah pasti pelanggan DOKTOR lebih ramai daripada pelanggan CIKGU. Namun begitu hubungan CIKGU dengan pelanggan lebih berbentuk peribadi daripada hubungan dengan DOKTOR yang bersifat komersil! Ikatan peribadi itu kekal hingga akhir ayat!

Dalam masa 30 tahun menjadi GURU seseorang itu boleh menjangkakan beliau akan mempunyai lebih kurang seramai 3000 pelanggan yang meliputi pelbagai lapisan taraf hidup, daripada seorang pemimpin kepada seorang banduan. Namun begitu jasa seorang itu GURU akan senantiasa tersemat di dada kita sama ada GURU itu baik atau sebaliknya.

Tapi kini profesi GURU sudah mula tercemar apabila ramai GURU dihadapkan ke mahkamah kerana terlibat dalam kes-kes tidak beretika dan jenayah. Keadaan ini lebih diburukkan lagi dengan konsep mengajar bukan lagi mendidik! Tugas mendidik bukan lagi tanggungjawab utama GURU tetapi diserahkan kepada para KAUNSELOR untuk membentuk keperibadian yang mulia.

Mengimbas kembali detik-detik seorang pelajar yang sudah bertahun meninggalkan bangku sekolah tiba-tiba memanggil CIKGU di bandar Beijing, hati ini benar-benar terusik. Di celah-celah manusia bertali arus di bumi asing, dua insan diketemukan jauh dari tanah airnya. Panggilan CIKGU itu benar-benar menusuk hati. Begitu dalamnya ingatan yang terpahat di hati seorang pelajar kepada GURUnya sedangkan GURU itu tidak lagi mengenalinya! KAU SIAPA?

# Jika Ada Sesiapa Yang Mengenali Wajah-Wajah Comel Di Atas (Sekolah Rendah Kaki Bukit) Sila Hubungi TamanBahasa. Usia para pelajar sekarang lebih kurang 40 tahun!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home