Sunday, May 13, 2007

HaRi IBu





Setiap insan yang lahir ke dunia ini sudah ditakdirkan akan hidup sama ada dengan ibu kandung , atau ibu angkat atau ibu tiri atau ibu susu ataupun ibu mertua . Anak-anak dibesarkan dengan penuh kasih sayang seperti kata peribahasa kasih ibu sepanjang jalan , kasih anak sepanjang penggalan. Lebih-lebih lagi kalau anak tunggal kasihnya bagai jerat semata bonda kandung . Si ibu akan akan berkorban apa saja; kalau ibu kaya anak jadi puteri, kalau anak kaya ibu jadi budak. Ini yang dikatakan dimakan mati emak diluah mati bapa apabila si ibu tua menumpang di rumah anak.

Saat ibu tiada di samping sama ada menyahut seruan Illahi atau putus hubungan kekeluargaan anak-anak bagai anak ayam kehilangan ibu . Hilang tempat pergantungan. Mungkin dijerat oleh si ibu ayam dan bekerja di ibu kota menjadi mainan si ibu keladi . Apabila diberkas ibu jarinya diambil untuk dihantar ke ibu pejabat rumah kebajikan.

Jasa dan pengorbanan insan yang bergelar ibu ini tiada tandingannya –sesungguhnya syurga terletak di bawah telapak kaki ibu . Selamat Hari Ibu! Kaulah Ratu Hidupku!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home