Thursday, July 26, 2007

1 MisteRi XI

Satu peristiwa yang aku alami baru-baru ini ialah ketika aku menemani isteriku yang dimasukkan ke wad bersalin di sebuah hospital swasta. Pada ketika itu isteriku ditempatkan di sebuah wad berkatil dua, tetapi hanya kami berdua yang berada di dalam bilik tersebut.

Ketika itu bukan main gembira lagi kami berdua kerana bebas melakukan apa sahaja dalam bilik yang sebegitu luas itu. Tidak ada apa-apa kejadian berlaku sehinggalah pada hari kedua aku di sana.

Ketika itu aku dan isteriku terpaksa berada di bilik makmal untuk menjalani beberapa ujian. Pemeriksaan lanjut oleh doktor pakar menyebabkan aku dan isteriku tertahan di sana sehingga waktu isyak.

Setelah pemeriksaan selesai, aku dan isteriku pulang ke wad dan aku gembira melihatkan sebuah bungkusan hadiah berada di atas katil isteriku serta terhidu keharuman bau bunga. Setelah aku amati ternyata hadiah itu datangnya daripada salah seorang ahli keluargaku.

Aku pada mulanya tertanya-tanya kenapa beliau tidak menunggu kami tetapi kemudiannya menganggap bahawa beliau mungkin kesuntukan masa. Lagipun kami lama berada di makmal, jadi tentulah beliau ada hal lain yang perlu diuruskan.

Aku cuba menghubunginya. Tetapi tiada jawapan lalu aku pun menghantar SMS mengucapkan terima kasih atas kesudiannya melawat isteriku di hospital di samping meminta maaf kerana aku tidak dapat bertemunya ketika lawatannya.

SMS yang aku terima benar-benar membingungkanku.
“Oi Mail buat lawak ke? Tahniah!”

Apabila aku berjaya menelefonnya beliau menafikannya. Aku pula yang merasa pening dengan penafiannya yang bersungguh-sungguh.

Pada mulanya aku menganggap beliau bergurau sementara beliau pula menyangka aku cuba mempermain-mainkannya dan akhirnya perkara itu tergantung begitu sahaja.

Sehingga kini yang menjadi kemusykilan kepada aku, siapakah yang masuk ke wad isteriku dan membawa hadiah barangan keperluan bayi semasa aku dan isteriku berada di makmal hospital? dan wad itu berbau keharuman bunga !

Seram bulu romaku setiap kali mengingati perkara tersebut. Aku tidak pernah menceritakan perasaanku kepada isteriku dan aku tidak tahu apakah itu hanya mainan minda dan perasaanku semata-mata.

Mungkinkan aku terlalu keletihan kerana tidak cukup tidur menemani dan melayani isteriku ketika dia di wad bersalin atau mungkin . . . . Ahh ! ! !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home