Monday, November 12, 2007

PaNel KoD 377A - BaB 4


Apakah punca kewujudan golongan homoseksual?

Rata-rata mempercayai homoseksualiti berlaku disebabkan oleh didikan, layanan ibu bapa terhadap anak-anak pada masa kecil, pengaruh rakan sebaya, persahabatan yang terlalu rapat sesama jantina.

Homoseksualiti juga dipercayai bermula di institut pengajian tinggi yang berasrama selain pengaruh Barat yang terbawa-bawa dalam kehidupan.

Di peringkat interpersonal, kelompok homoseksual akan terus berada dalam dilema, keliru, ragu-ragu dengan rasa bersalah serta mempersoalkan identiti seksual homoseksual diri sendiri yang tiada berkesudahan!

Lidah memang tidak bertulang. Tetapi bagaimanakah kita dapat membantu mereka yang terjebak dalam cinta terlarang ini? Merestukanya? Kerana setiap orang berhak menentukan jalan hidupnya. Kubur kau, kau jawab. Kubur aku, aku jawab!

Konsep amar makruf nahi mungkar ini sebenarnya pendekatan bagi menyelesaikan segala kemelut atau gejala sosial yang melanda sesuatu masyarakat. Dengan wujudnya kesedaran masyarakat Islam dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar pasti akan menghasilkan satu komuniti harmoni dan sejahtera.

Sejarah membuktikan bahawa antara punca kejatuhan dan kelemahan sesebuah kerajaan atau bangsa kerana berleluasanya maksiat atau penyakit masyarakat seperti keruntuhan moral dan kezaliman.

Pihak PERDAUS dan PERGAS sudah tentu lebih arif dalam bidang tersebut kerana misi dan visi mereka adalah amar makruf nahi mungkar! Semoga PERDAUS dan PERGAS tidak buta, pekak atau bisu dalam menghadapi cabaran masa depan!

See No Evil, Hear No Evil , Speak No Evil !!!

# Bersambung >

0 Comments:

Post a Comment

<< Home