Wednesday, July 26, 2006

BuLan BaHaSa


Tema : Dinamiknya Bahasaku
Cogan Kata : Semarak Bahasa Serentak Masa

TamanBahasa ingin mengucapkan TAHNIAH kepada JawatanKuasa Bulan Bahasa tahun ini kerana usaha gigih mereka MELESTARIKAN Bahasa Melayu untuk kekal sepanjang masa pada era globalisasi yang BERTUANKAN Bahasa Inggeris. Syabas!

Masyarakat Melayu menghadapi DILEMA sama ada kembali kepada AKAR tradisional dalam mengekalkan Bahasa Melayu sebagai alat komunikasi di kalangan mereka atau menguasai Bahasa Dunia untuk PENAKATAN mereka bersaing dengan bangsa-bangsa yang lebih maju ke depan. Kata orang DITELAN MATI EMAK, DILUAH MATI BAPAK!

Di manakah nilai KOMERSIL Bahasa Melayu kita jika dibandingkan dengan Bahasa Inggeris ataupun Mandarin? Sekeping BELACAN dibandingkan dengan sepinggan PIZA atau semangkuk WANTAN MEE. Kadar bilangan pelanggannya jauh berbeza seperti bumi dengan langit. Jika kita tahu nilai komersilnya tidak menguntungkan mengapa kita mesti membuang MASA dan TENAGA serta FIKIRAN untuk melestarikannya?

Dengan menguasai Bahasa Dunia kita setaraf untuk merebut ILMU dan KEKAYAAN yang menjadi lambang kejayaan sesuatu bangsa. Bangsa kita dihormati jika kita dapat melahirkan golongan CENDEKIAWAN dan HARTAWAN bukan golongan BAHASAWAN!

Namun begitu BAHASA MELAYU tetap ada NILAInya. Bukan kerana sumpah HANG TUAH - TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA tetapi . . .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home