Tuesday, November 28, 2006

Mat RemPit


MAT REMPIT adalah perkataan dan pengistilahan baru yang muncul dari budaya anak-anak muda. Perkataan ini sama seperti Minah Karan, Mat Spanner, Mat Skodeng, Bohsia atau Bohjan. MAT REMPIT ini mungkin berasal dari perkataan HIMPIT. Ini kerana semasa memandu motosikal anak-anak muda ini akan berHIMPIT-HIMPIT untuk mara ke hadapan. Mencelah, mencelok dan mengelencong untuk memotong kenderaan lain yang lebih besar.

Golongan REMPIT ini perlukan perhatian dan mengharapkan perhatian. Lebih-lebih lagi mereka tidak berkemampuan untuk mendapatkan hiburan lain yang dianggap mahal dan eksklusif di samping mengisi masa lapang mereka yang memBOSANkan. Mereka mendapat keNIKMATan yang tiada bandingannya yang sebelum itu mereka dapatkan daripada sumber haram lebih-lebih lagi dapat ganjaran POMPUAN!

Cogan Kata Masa Lalu : Ingat Dadah Ingat Melayu.
Cogan Kata Masa Kini : Ingat REMPIT Ingat Melayu.

Gejala REMPIT ini telah melanda negara jiran kita seperti dilanda Tsunami yang melibatkan anak-anak muda belasan tahun hingga ke orang dewasa. Sejauh ini kegiatan REMPIT di negara kita dapat dikekang kerana tindakan tegas dan keras pihak berkuasa ke atas pelumba-pelumba haram lebih-lebih lagi dengan penggunaan sistem kamera dan sistem cip komputer di kenderaan.

Mengapa tidak pihak negara jiran memperkenalkan teknologi memasang cip komputer di kenderaan untuk mengesan pemilik kenderaan yang memecut laju terutama di pusat-pusat bandar di mana menjadi gelanggang MAT REMPIT hujung minggu.

Oh Pak Lah sesekali layarilah Blog TamanBahasa!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home