Wednesday, August 01, 2007

BloGGer GoBlok

Di negara jiran kita para blogger dijenamakan dengan pelbagai gelaran. Oleh kerana kebanyakan suara-suaranya tidak sehaluan dengan pihak kerajaan mereka dicap sebagai penembak curi atau penyebar fitnah.

Rasa tidak puas hati selalunya disalurkan melalui akhbar harian tetapi apabila saluran ini tertutup kerana sehaluan dengan pihak kerajaan, rasa kejengkelan itu disalurkan ke internet yang sejauh ini tiada undang-undang siber yang menyekat kebebasan seseorang untuk bersuara yang modalnya hanya tetikus! tetapi pelanggannya tidak terbilang!

Di negara kita beberapa blogger telah dihadapkan ke mahkamah kerana mempermainkan isu keagamaan yang dianggap sensitif yang boleh menggugat keamanan dan kesentosaan negara.

Layakkah para blogger dikatogerikan seperti monyet-monyet yang mengamalkan undang-undang rimba. Satu penghinaan yang melampau. Akhirnya kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Perlukah para blogger didaftarkan?

Semua orang berhak melahirkan perasaan tidak puas hatinya. Ada yang melahirkan dalam bentuk positif dan ada yang melahirkan dalam bentuk negatif.

Sebagai insan yang berhemah tinggi janganlah kita dijenamakan sebagai blogger goblok yang tidak dapat mengawal emosi dengan meluahkan sesuatu tanpa memikirkan kepentingan ummah dengan post-post yang liar dan beracun!

Menegur atau mengkritik patut digalakkan. Tetapi melucah dan memfitnah patut dielakkan!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home