Wednesday, November 14, 2007

PaNel KoD 377A - Bab 5


Suatu masa dahulu golongan MakNyah menguasai status tersebut. MakNyah dipandang sebagai sampah masyarakat. Kehidupan yang bergelumang dengan noda dan dosa di lorong-lorong gelap kehidupan kerana penampilan fizikal mereka tidak asli – barang tiruan!

Tetapi kini status mereka dinaik taraf di kalangan mereka yang berkedudukan dalam bidang politik, karyawan terkenal, artis idola, juga termasuk ahli sukan bertaraf dunia.

Dari segi penampilan fizikal mereka tetap asli 100 peratus bukan barangan tiruan. Cakap mereka didengar dan dijadikan rujukan! Masyarakat dunia akur dengan segala tindak-tanduk mereka.

Di negara kita juga mereka yang terkena sindrom cinta terlarang kini di kalangan mereka yang berstatus karyawan. Dengan status kedudukan yang tinggi pada mata masyarakat, mereka memikul harapan masyarakat untuk mencapai kesempurnaan hidup.

Pada masa yang sama mereka tidak dapat lari daripada dilema identiti. Mereka bijak menyelesaikan pelbagai masalah pembangunan negara, tetapi mereka bergelut dengan masalah cinta terlarang.

Kita perlukan program bertindak yang eksklusif untuk menanganinya. Kita perlukan pakar kaunselor yang arif menangani masalah cinta terlarang. Kita perlukan setiap anggota masyarakat turun padang. Mengapa tidak kita buka agensi cinta terlarang!

Para asatizah kita kini bukan berstatus kampung. Mereka boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi. Mempunyai ijazah antarabangsa serta fasih berbahasa Inggeris dan ada yang berpendapatan 4 atau 5 digit.

Tapi sayangnya mereka duduk di atas pagar! Seperti kata Ayangz : bukan pengecut tapi adakalanya duduk atas pagar ini ada baiknya (berat-berat pun pagar tak roboh tau) !

Betul bukan pengecut tapi jaga perut !!!

# Bersambung >

0 Comments:

Post a Comment

<< Home