Monday, July 06, 2009

DeMaM AYG


Tahniah kepada peserta belia Melayu yang terlibat dalam AYG dan memenangi pingat : Ilma Nur Jannah Fadzal - Bowling (Perak), Shahrir - Olahraga (Gangsa), Najwa - Perahu Layar (Perak) dan Dzuhaili - Renang (Final).

Namun begitu agak menyedihkan penyertaan belia Melayu dalam sukan bola sepak. Bilangan belia Melayu teramai (13 belia Melayu) tetapi prestasinya mengecewakan. Kalah dalam semua perlawanan !!

Para peserta belia Melayu dalam cabang sukan yang memenangi pingat mempunyai bentuk tubuh badan yang setara dengan peserta belia dari negara lain (China, Iran, Korea, dan Jepun). Begitu juga peserta belia keturunan Cina Singapura. Bertubuh besar, tinggi dan berisi.

Tetapi pemain bola sepak belia berbangsa Melayu kita saiz tubuhnya macam cacing !! Mereka tidak akan dapat bersaing tanpa mempunyai bentuk tubuh badan yang besar, tinggi dan berisi walaupun mempunyai kemahiran mengelecik !!

Demam ini boleh diubati.

Sepatutnya pihak pengurusan memilih hanya pemain yang besar, tinggi dan berisi walaupun tiada kemahiran. Tetapi yang penting mempunyai kekuatan fizikal dan stamina serta bermain secara pasukan bukan mengentel bola hingga ke pintu gol macam Dollah Kassim sudah berlalu !!

# Kepada Suffi jika ingin bermain dalam AYG atau YOG akan datang – Ketinggian cukup. Skills cukup. Ada potensi. Tetapi saiz macam lidi ! Makan nasi dan daging banyak-banyak supaya berisi ! Semoga Berjaya !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home