Sunday, May 20, 2007

CitRa PanDang BelAKanG 3

Cerita Ini Hanya Rekaan. Namun Secara Kebetulan Seorang Rakan Sekerja Menceritakan Pengalaman Misteri Yang Beliau Alami Selama Sebulan. Nantikan Segmen Ekstra Untuk Mengetahuinya. Kini ikuti segmen ke 3. . . CitRa PanDang BelAKanG !

SEGMEN 3

Kokokan ayam menyambut ketibaan waktu pagi. Terimbas kembali detik-detik keriuhan waktu pagi di 48 D Bedok Road. Hari kedua lawatan kami dipenuhi dengan lawatan ke rumah-rumah kebajikan dan juga ke tempat-tempat tarikan pelancung.

Walaupun tidak tidur semalaman menemani Helmi, Cg tetap bertenaga. Mata Cg tetap segar walaupun Cg tidak dapat menikmati mimpi indah malam tadi. Nampaknya para peserta ghairah dan ceria untuk meneruskan aktiviti hari itu.

Kami melawati rumah tumpangan anak-anak yatim. Masya Allah! Rumahnya macam reban ayam. Bangunan dan perabutnya diperbuat daripada tong-tong susu dan barangan terbuang. Sebelum beredar kami menyerahkan wang derma dan barangan dalam tin yang kami kumpulkan dari ahli keluarga para peserta sempena lawatan ini kepada pengendali rumah tumpangan itu.

Ting tung, ting tung . . . ting tung, ting tung . . . itulah rentak paluan kuda kepang. Persembahan itu menarik perhatian kami semua. Antaranya memasukkan bara yang menyala ke dalam mulut, mengupas sabut kelapa dengan gigi dan memakan kaca-kaca dari gelas kaca yang pecah berderai.

Selesai persembahan penari-penari itu mengedarkan serpihan kaca-kaca itu kepada para peserta. Semunya menolak. Tetapi Helmi menghulurkan tangannya dan menyambut serpihan kaca itu lalu memasukkan ke dalam mulutnya dan seterusnya mengunyah. Teman-temannya terbeliak memandangnya. Tapi semuanya ketawa berderai bila dia mengeluarkan serpihan kaca itu dan menjelirkan lidahnya.

Selepas persembahan kami diberikan masa setengah jam untuk membeli-belah di pusat kraf tangan tradisional itu. Cg mencari Helmi. Hati Cg lega apabila dia tidak ke mana. Dia berdiri di sudut patungan yang berbagai rupa. Cg menghampirinya.

“Cikgu tengok ini . . “

“Eh biar betul. . .”

Helmi memasukkan serpihan kaca yang diambilnya tadi ke dalam mulut lalu mengunyahnya. Kerap kerup bunyi kunyahannya. Cg hanya memerhatikan wajahnya yang selamba itu. Apa sahaja budak-budak ini!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home