Tuesday, July 03, 2007

1 MisteRi III

Bagaimana dengan bayarannya?
Keuntungannya siapa yang nikmati?

Ada dua bentuk pembayaran yang TamanBahasa tawarkan. Yang pertama seperti yang diamalkan oleh pihak majalah dan akhbar bahawa segala sumbangan yang terpilih dibayar mengikut kualiti cerita dan pembayarannya hanya sekali.

TamanBahasa akan membayar sama ada $50, $100 atau $200 apabila karya itu terpilih untuk dicetak. Tapi hasil karya tersbut menjadi milik penerbit - TamanBahasa.

Yang kedua ialah bentuk perkongsian. Anda & TamanBahasa sama-sama mengeluarkan kos penerbitan sekitar $10,000. Sama ada dua atau tiga perkongsian. Jika ramai kos perkongsian menjadi rendah. $2,000 jika terdapat 5 orang yang ingin berkongsi.

Risikonya juga tinggi. Bermaksud, anda & TamanBahasa berkongsi keuntungan jika buku itu laris di pasaran dan anda & TamanBahasa sama-sama menanggung kerugiannya jika buku-buku itu tidak terjual.

Pelaburan menghasilkan sebuah buku memerlukan jangka masa antara 2 hingga 5 tahun untuk dikecap hasilnya. Pemilihan dan penulisan memerlukan jangka masa setahun. Diikuti tahun kedua dengan percetakan dan promosi serta penjualan.

Keuntungan dan kerugian akan dapat dijangka pada tahun ketiga sama ada buku-buku itu laris di pasaran dan perlu diulang cetak ataupun buku-buku itu masih berlonggok tidak terjual.

TamanBahasa merangka percetakan seribu buah buku yang dijual dengan harga $9.90 setiap satu. Jika terjual semua bermakna baru setakat mendapat pulangan modal $9,900 (-$100). Pihak penerbit (anda & TamanBahasa) hanya akan menikmati keuntungan apabila dicetak lebih daripada 1000 buah buku.

Russell Lee menikmati keuntungan apabila karya-karyanya diulang cetak sehingga 800,000 buah buku.

Pasaran buku Bahasa Melayu tertumpu di perpustakaan nasional, sekolah dan individu. Di Singapura terdapat 20 perpustakaan nasional, 292 buah sekolah : rendah (172) dan menengah (98) dan JC (22). Sekiranya mereka membeli 2 buah buku bermakna 624 buah buku terjual. Insya Allah melalui promosi di pesta buku bakinya akan terjual.

Anda & TamanBahasa akan merealisasikan impian menjadi kenyataan. 1 MisteRi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home