Wednesday, May 23, 2007

CitRa PanDang BelAKanG 5

Cerita Ini Hanya Rekaan. Kini Produser Filem Menjana Keuntungan Dengan Menghasilkan Filem-Filem Misteri. Dengan Sedikit Kreativiti, ‘Peristiwa Misteri’ Semasa Pengambaran Dan Pujian Media Massa Sudah Cukup Untuk Memukau Penonton. Kini Ikuti Segmen Ke 5. . . CitRa PanDang BelAKanG !

SEGMEN 5

Sebelum makam malam secara BBQ pada pukul 8.30 malam Cg mengadakan aktiviti mencari ‘harta karun’ sekarang dikenali dengan ‘amazing race’. Pada pukul lapan semua sudah berkumpul di kawasan kolam renang untuk mendengar taklimat pertandingan.

Setiap kumpulan perlu menjawab 10 soalan yang berkaitan dengan tempat lawatan. 8 kumpulan yang terdiri 5 orang peserta perlu menyelesaikannya untuk memenanginya dan semua peserta mesti berkumpul semula untuk BBQ pada pukul 8.30 malam.

Cg bersama teman-teman dan para peserta yang tidak ambil bahagian membantu menyediakan BBQ bersama pelayan hotel. Memanggang daging dan makanan laut. Setelah 15 minit kumpulan pertama tiba dengan jawapannya. Diikuti dengan kumpulan Helmi. Tapi Helmi tidak bersama mereka!

“Kenapa awak tinggalkan dia? Di mana?”
Keempat-empatnya berpandangan. Mengharap salah seorang akan menjawabnya. Mungkin pengalaman mereka malam semalam menyebabkan mereka phobia! Cuma salah seorang mengangkat tangan menunjuk jari ke arah kegelapan malam.

Kami melangkah keluar hotel tanpa sepatah kata. Salah seorang temannya mendahului kami. Kami menyusur pantai. Akhirnya tiba ke tempat tujuan mereka. Kenapa mereka ke sini? Sedangkan kawasan ini tidak ada dalam aktiviti mencari ‘harta karun’. Apa sahaja budak-budak ini!

Bayu malam yang bertiup begitu sejuk dan menyeramkan. Semuanya berdiri rapat di belakang Cg. Bila terdengar salakan anjing bulu roma berdiri tegak. Cg menyuluh ke hadapan. Ke kiri dan ke kanan. Degup jantung begitu cepat. Bimbang. Menyeramkan. Bersilih ganti.

‘Ckgu cari siapa?’
Maaaakkkk!’ teman-temannya terkejut. Termasuk Cg. Entah dari mana dia muncul. ‘Kurang ajar’ bisik hati.
‘Cikgu marah?’
‘Kita pulang dahulu, sekejap lagi BBQ sudah hendak mula. Boleh?’. Cg menahan kemarahan yang membara dan mengharap dia mengerti.

Akhirnya kami tiba di hotel. Alhamdullilah. Lega selega-leganya. Sepanjang malam itu teman-temannya tiada mood untuk bergembira. Kepala Cg turut ‘pusing’ kata orang di sini.

‘Yang awak bawa dia ke kawasan kubur buat apa?’ bisik Cg.
‘Dia kata hendak jumpa teman!”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home