Thursday, December 18, 2008

Kembara 3 Kota : 14

Kami tiba di Roma pada pukul 10 malam waktu Singapura 3 petang waktu Singapura. Airpot Roma punya lokek, torli kena bayar 1 euro. Kami menyewa van 100 euro untuk ke hotel untuk perjalanan setengah jam.

Akhirnya kami dapat berehat setelah menjelajah 3 airpot dan dua kapal terbang. Makanan yang dihidangan oleh BA macam kata ahli politik Malaysia macam makanan . . . . Sejuk dan tidak menyelerakan. Main campak-campak sahaja. SIA The Best!

Hari kedua di Kota Roma kami saparan roti dan minuman panas. Betul punya bajet. Namun begitu alhamdullilah syukur rezeki Allah.

Kami menaiki Metro untuk ke Colosoe. 4 euro untuk satu hari. AtiQa tingga di hotel jaga ibu. Di Colosoe. Kami jumpa orang Malaysia. Beliau mengatakan baru sahaja sarapan di sebuah gerai. Dia bedal sahaja. Malaysia Boleh!

Di sini juga pekerja yang memakai pakaian tentera Roma pandai berbahasa Melayu! Sudah tentu kuasa wang! Bukan kempen mempen! Cg bergambar bersama mereka dengan pakaian tentera Roma dikenakan 5 euro!

Untuk masuk ke dalam Colosoe kami dikenakan 12 euro setiap orang. Anak-anak AyangZ free. Colosoe adalah stadium hiburan brutal pada pembesar Roma. Banduan dan harimau dilepaskan di tengah stadium yang berbentuk maze. Sesiapa yang selamat akan terlepas dari hukuman. Mereka gembira melihat harimau dan singa mematahkan tengkuk-tengkuk manusia.

Setelah sejam kami menaiki bas pelancungan yang bumbungnya terbuka untuk melihat seluruh kawasan Roma. Akhirnya kami turun di tempat tinggal kami. Di sini banyak makanan hallah. Kami kami membeli briyani ayam dan briyani kambing! Briyani dam!

Kami bersolah dan makan di hotel sebelum keluar lagi. Tiket perjalanan sehari itu menuju ke tempat-tempat destinasi pelancong. Sama ada kita turun atau duduk sahaja. Ada 8 bahasa. Kami diberikan setiap seorang alat pendengar.

Kali ini Cg tinggal di hotel menemani ibu sementara AtiQa, Skazeisk dan Ayangz ke kota Vetican untuk berjumpa Pope!

# Talian internet ini juga free untuk 24 jam. Best!